بسم الله الرحمن الرحیم-نیم نگاهی به مسئله امنیت در اسلام- مسئله امنیت در طول تاریخ مداوم به ان توجه شده ودر حال پیشرفت وتکامل است ومیتوان انر درچهار بعد کلی دسته بندی کرده –فرهنگ-توسعه اقتصادی- دیپلماسی ونظامی-امنیتی- مسئله امنیت هم درحفظ دست اوردها وهم توسعه انها نقش کلیدی بازی میکند ومیبایست این چهار بعد را دریک چهار وچوب ویک سیستم انهارا لحاظ کرد واسباب مورد نیاز انهارا فراهم اورد- اولین کارفهر ست کردن تهدیدهائی است که امنیت را مورد حمله وضربه قرار میدهد ومیابیست درتحت همان طبقه های کلی اسباب های موردنیاز انرا فراهم اورد- امنیت حکومتی وغیر حکومتی وفردی ودستجمعی هستند ودراسلام همه افراد درهر شغل وسمت مسولیت تمام وتمام دارند وهمه ئر جاده های موازی وگاه دریک جمع رسمی وغیر رسمی عمل میکند- همانطور که ما خود را ازامراض حفظ میکنیم ویا یک منبع انرژی رابه محل خاص منتقل میکنیم که ایجاد مسئله نکند وهمناطور که درجنگ درحالیکه میجنگیم خودر از خطرات ا یکه د شمن ایجاد میکند خود راحفظ میکنیم – دراسلام سه دسته دشمن وجود دارد-شیطان- شیاطین –جنی- وانسی- ونفس امراه به سوئ- وقران انهار بسیار خطرناک وبسیار پیچیده معرفی میکند- تقوی در اسلام درحقیقت همان حفظ انسان است از ضرباتی که ممکن است برای فرد ایجاد مسئله وبحران کند- همانطور که زمانی وارد فرودگاه میشویم از دروازه ای(گیت) بایدعبور کنیم وتا اشیای همراه دما وبدن مورد ازمایش اشعه واقعه شود تا تشخیص دهند که وسایل تهدیده کننده همراه مانیست وانچه هست قابل تائید است تقوا هم چنین کاری میکند که به نظ رکاشناسان اولین کالای با ارزش ما که حیاتی است واستراتژیک میباشد اطلاعات مفید ما است(ایمان) حفظ وامنیت بقدر ی مشکل است که خداوند از انسان میخواهد که کنترول کننده انسان خوداش باشد- پناه بردن به خداوند منان ازسه دشمن خطرناک انسان شیطان – شیطان جنی-انسی- نفس اماره بسوئ- لیستی که از خطرات که داریم انها تائیدشده اندکه خطرناک هستند ولی به انها محدودنمیشود مداوم باید انچه مثبت است وانجه منفی ومضر است شناسائی کنیم- امنیت یک بخش ساختمان ادراکی داردکه ذهنی وعقلانی است ودستورات لازم را مشخص میکند ویک جریان وپروسه عمل دارد- که شرط بهبود بخشیدن به نیروی تقوی وایجاد امنیت درانسان است مهمترین مسئله درمرحله اول شناخت معیارهای تشخیص دهنده که چه چیزی مفید است وچه چیزی مضر است واسلام دراین زمینه بهترین ها است که میتواند بهترین تشخیص ها درشناخت مفیدها وشناخت مضرها را بدهد- امنیت به سه واژه بیشترین ارتباط را دارا است- سالم ومفید بودن – تداوم- وعینی وحقیقی بودن رابطه امنیت وعینی وحقیقی بودن زمانی است که فرد وارد یک عمل چه ذهنی وچه عینی میشود بخصوص زمانی که درجهت مضر بودن میخواهد اقدام کند- زمانی که ماشناخت ازموضوعات ومطالب وایده ها را جمع اوری کردیم انها را دردو گروه کلی تقسیم بندی میکنم گروه مفید وگروه مضر وبهود اجازه میدهیم که از گروه مفید استفاده شود وبه گروه مضر اجازه نمیدهیم که استفاده شود همانطور که در سازمانها به افرادخاصی اجازه استفاده میدهند وبه دیگران اجازه استفاده نمیدهند – وتقوی ماند فر دمحافظ عمل میکند وبه ما اجازه استفاده از نامطلوب هارا نمیدهد- تقوی بر دونوع است – یک تقوی خیالی ودوم تقوی واقعی وحقیقی-چناچه لیست – خیر وشر ونقشه راه برای برای تشخیص انها ضعیف باشد ما یک تقوی ضعیف داریم- بعنوان مثال ما در زمان ی که زلزله میاید زیاد مراقبت ودقت وسرعت بخرج میدهیم تا لیز خوردن درهمان وای دومی بیشتر از اولی میکشد بیادمیزان شناخت تقوی وامنیت دقیقا برای با میزان خطرات انها باشد- لذا نرم افزار تقوی بایدبخوبی محافظ شود تا بتواند فرد را از خطرات محافظت کند درست مانند نرم افزارهای امنیتی در کامپیتورویت وسایل امنیتی در فرودگاه ها ویا سلول های امنیتی دربدن انسان- وبه ان دونوع محافظت هم گفته میشود- تهدید ه کننده امنیت- یک اصطلاح حساس در باره اندازه گیری اولیه وذهنی درباره خیر ها وشرها است بودن انکه میزان زیادی ویاکمی اثرات انها در اغلب مردمان بدون یک شناخت هوشمندانه ویا با مقایسه دقیق با خیر وشرهای ایکه استاندارد شده باشند سنجیده شوند لذا اسلام دقیقا خیر ها وشرها را با ملاک سنجیده است واثار سودمندی وزیانباری انها را دقیقا مشخص کرده است- غالبا ما خطرات را کمتر از حدواقعی انها درنظر میگریم- همانطور که در فرودگاه ها دارای لیست سیاه از افرا دهستند ودر زمان های بحرانی دقت را بالا میبرنند ودر زمانهای معمولی حساسیت را پایئن میاورنند همانطور که درخانه ها انجا که دزدان مثلا از پنچره ها کمتر وارد میشوند صدای دزد گیر ها انجا هم کمتر است- تقوی باید قدرت وتعصب زیادی را البته به اندازه درانسان تولید کند که به روح ملکوتی انسان دل وجرئت دهد همانطور که صدای اژیر دزد گیر ها به صاحبان وسیله ویاخانه جرئت میدهد تا از خوداش محافظت نیرومندی انجام دهد- وکسی که این اژیر راندارد درحقیقت تقوی وامنیت ندارد- مسئله مهم ان است که همانطور نباید گول تبلیغات دزد گیر فروشان راخورد بایدفهمید که دزدان به کدام ازاین دزدگیر ها کمتر مسلط هستند وگاهی زمانی بصورت مخفی وارد خانه میشوندکه کسی مطلع نمیشود ویا از راه غیر مستقیم وارد میشوند ویا همانطور که ویروس ها بلد هستند سلول های امنیتی مارا دور بزنند گناهان وموجودات مضر هم میتوانند توقی مار ابه نحوی دوربزنند بایدتقوی درحدی باشد که تمام راه هارا بر موجودات مضر ببندد-این نکته ادبی در مسئله امنیتی بسیار حائز اهمیت است وحتی در انالیز کردن امنیت نقش وافری دارد که ضعیفترین حلقه زنجیره امنیتی بسیار حائز اهمیت است-غالبا در زنجیره امنیتی فرد همه حلقه یکسان نیرومند نیستند ودرحمله به امنیت یکفرد نیاز نیست که به همه حلقه حمله شود بلکه کافی است که حلقه ضعیف شناخته گردد-ادامه دارد